Boekrecensie: "Nooit meer niet slapen - De ultieme gids voor slechtslapers"

Nooit meer niet slapen - De ultieme gids voor slechtslapers

Laat ik beginnen met een spoiler: ik ben fan van dit boek en zou het zeker aanraden aan mensen die slecht slapen en aan artsen die willen leren hoe je een patiënt met slapeloosheid kunt begeleiden. Het boek is vlot en helder geschreven en ingewikkelde onderwerpen worden op een duidelijke manier uitgelegd, waardoor het fijn wegleest. De toon van het boek is positief waardoor het lezers aanmoedigt om aan de slag te gaan met de adviezen.

 

Het boek is geschreven door Jelmer Jepsen, een schrijver met ervaring met chronische slapeloosheid, en Alexander van Daele, psychiater en somnoloog. In het boek hebben zij om en om stukken geschreven waardoor de ervaring van Jelmer en de medische informatie en adviezen van Alexander elkaar heel mooi afwisselen en aanvullen. Wanneer er bijvoorbeeld tips worden gegeven door Alexander, beschrijft Jelmer vervolgens hoe het voor hem was om hiermee aan de slag te gaan. Hierdoor word je als lezer heel goed meegenomen in bepaalde moeilijke, maar wel zeer effectieve, aspecten van de adviezen, zoals bijvoorbeeld juist korter in bed liggen wanneer je last hebt van slapeloosheid. Mooi is ook dat de auteurs de boodschap geven dat mensen lang gevoelig kunnen zijn voor slaapproblemen, maar dat je de grip op je slaap weer terug kunt krijgen door zelf actief aan de slag te gaan.

 

Het boek begint met de theorie over slapen waarin wordt uitgelegd wat normale slaap is. Een essentieel begin om slaapproblemen aan te pakken. In het tweede deel wordt ingegaan op de praktijk waarin de auteurs de adviezen hebben ingedeeld in ochtend – middag – avond – nacht. Dit is een mooie indeling omdat het goed weergeeft dat slaap een 24-uurs proces is en dat je de hele dag dingen kunt doen om je nachten te verbeteren. Daarnaast wordt zo goed duidelijk op welk moment van de dag je de adviezen het beste kunt inzetten. Het laatste deel van het boek geeft nog meer informatie over verschillende slaapstoornissen en gaat in op het gebruik van slaapgadgets, waarbij de auteurs goed kritisch zijn.

 

Het boek is vrij volledig en ik denk voor veel slechte slapers een hele mooie gids om mee aan de slag te gaan en hun slaap te verbeteren. Tof is ook dat op de website nog een slaapdagboek te downloaden is. Als lezers de adviezen goed en consequent toepassen, kan een groot deel van de lezers die slecht slapen hun slaap aanzienlijk verbeteren. De auteurs wijzen lezers er daarnaast op, dat wanneer zij een psychiatrische stoornis hebben of een ander medisch probleem, dat zij contact opnemen met een arts. Hierbij hadden zij van mij ook nog mogen toevoegen, dat wanneer het lezers toch niet lukt om hun slaap te verbeteren met dit boek, een verwijzing naar een eerstelijns psycholoog voor insomnia CGT een goed idee is.

 

Wat wat mij betreft nog een mooie aanvulling geweest zou zijn, is een overzichtelijke weergave van alle adviezen per dagdeel. Deze zijn nu verhalend opgeschreven, maar een puntsgewijs overzicht zou helpend zijn wanneer lezers echt aan de slag willen gaan met de adviezen. Daarnaast hadden de auteurs nog iets dieper mogen ingaan op de negatieve gedachten over slaap die slechte slapers kunnen ervaren. Enkele van deze gedachten worden nu kritisch belicht, maar een hoofdstuk gewijd aan deze gedachten en de kritische belichting had mij inziens waardevol geweest omdat deze gedachten veel slechte slapers ’s nachts wakker houden en overdag klachten geven. Tevens hadden de auteurs bij de ontspanningsoefeningen nog kunnen wijzen op YouTube en Spotify, waar tal van deze oefeningen te vinden zijn en mensen echt kunnen uitzoeken welke zij prettig vinden.

 

Zoals ik al eerder beschreef vind ik dit boek echt een aanrader voor mensen die slecht slapen en hier meer over willen weten danwel zelf aan de slag willen gaan om hun slaap op een gezonde manier te verbeteren. Daarnaast is het voor artsen een fijn naslagwerk om op een laagdrempelige en luchtige manier te leren over slaapproblemen en de aanpak van slapeloosheid. Iets wat mij betreft iedere psychiater in zijn of haar behandelarsenaal zou moeten hebben, gezien de hoge incidentie slaapproblemen in de psychiatrische praktijk en de effectiviteit en relatieve simpelheid van insomnia CGT.

 

Referentie:
Nooit meer niet slapen. De ultieme gids voor slechtslapers
Jelmer Jepsen en Alexander van Daele
Uitgeverij: Spectrum
ISBN: 9789000359530
240 pag.


Twitter

Nieuwsbrief

Disclaimer/Privacy